Reisblog Emmalie - Au Pair Australië

VOORBEREIDINGEN DEEL 2

Vandaag duurt het nog precies één maand voordat ik het vliegtuig instap op weg naar Australië WAAAAHHH!! Ik moet zeggen dat de weken nu echt aan me voorbij vliegen. Het voelt alsof ik gisteren nog kon zeggen dat ik pas over twee maanden zou gaan, maar dat is inmiddels dus nog maar een maand! In de vorige blog vertelde ik over hoe ik op het idee ben gekomen om Au Pair te worden en heb ik al kort iets verteld over mijn gastfamilie. In deze blog zal ik jullie meer vertellen over de voorbereidingen die komen kijken bij zo’n reis naar de andere kant van de wereld. En geloof mij: dat zijn er meeeega veel!

Omdat ik met een reisorganisatie ga, is het regelen van dingen en het treffen van voorbereidingen natuurlijk een heel stuk makkelijker en overzichtelijker. Ik kreeg van Travel Active enkele maanden geleden een uitgebreid handboek handige tips, veel informatie en dingen die ik moest regelen voor vertrek. Een van de eerste dingen die ik geregeld heb is mijn Work & Holiday visumdie ik nodig heb om in Australië te kunnen werken als Au Pair. Hiervoor moest ik een super lange vragenlijst invullen waar ik zeker een paar uur mee bezig ben geweest. Natuurlijk wilde ik alles minstens drie keer gelezen hebben, om te voorkomen dat ik iets niet goed zou invullen. Daarna was het wachten op goedkeuring van de Australische immigratiedienst. Van anderen had ik gehoord dat zo’n aanvraag binnen enkele dagen wel goedgekeurd zou worden, maar mooi niet dus…. Ondertussen zat ik al dagen het internet af te speuren naar goede (en vooral betaalbare!!) vliegtickets. Vanuit de reisorganisatie werd het advies gegeven om te wachten met het boeken van vliegtickets, totdat je definitieve goedkeuring hebt van je visum. Maaaaar de bad girl die ik ben, heeft daar absoluut niet op kunnen wachten. Dus boekte ik kort daarna mijn vliegticket naar Sydney en stond mijn vertrekdatum definitief vast. Ik heb gekozen voor een wijzigbaar retourticket, wat inhoudt dat ik zowel de datum als de vluchthaven van de terugvlucht nog kan wijzigen (tegen betaling, dat wel). Uiteindelijk werd na twee weken en minstens duizend keer de aanvraagstatus gecheckt te hebben, mijn visumaanvraag goedgekeurd en waren er weer twee mega belangrijke dingen van mijn to do list afgestreept!

Een volgend belangrijk punt van mijn to do list was het regelen van een goede buitenland verzekering. Wanneer je voor een langere periode buiten Europa verblijft kan je recht op een Nederlandse zorgverzekering komen te vervallen. Om dit uit te zoeken moest ik een zogenaamde WLZ-aanvraagdoen bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Wanneer zij stellen dat ik wel recht heb op het behouden van mijn Nederlandse zorgverzekering, dan heb ik slechts een aanvullende buitenland verzekering nodig. Echter is het in bijna alle gevallen zo dat je hier geen recht op hebt en dus een volledige buitenland verzekering moet afsluiten. Het ‘probleem’ met deze aanvraag is dat hij pas in behandeling wordt genomen rond de vertrekdatum, dus daar heb ik op dit moment nog geen duidelijkheid over. Maar voor de zekerheid heb ik nu een volledige buitenland verzekering afgesloten bij OOM verzekeringen (credits naar Chiel voor de tip!), waar ik zelfs nog studentenkorting kon krijgen. En meer korting is meer beter natuurlijk!!

Naast het regelen van mijn visum, vliegtickets en verzekering was er nog iets meeega leuks om te regelen, namelijk een BACKPACK!! Ik heb ervoor gekozen met een backpack te gaan (in plaats van een grote koffer) omdat ik na mijn Au Pair periode graag nog enkele weken wil reizen en dan een backpack natuurlijk veel handiger is. Er was bij het backpack shoppen alleen één probleem: ik wist precies helemaal niks van backpacks af! Waar moet je op letten bij zo’n ding? Hoeveel inhoudt moet ie hebben? Voor hoeveel geld heb je kwalitatief een goede backpack? Nou, ik had geen flauw idee! Maaaar gelukkig heb ik een aantal backpack-ervaringsdeskundigen in mijn vriendenkring die me verschillende tips hebben gegeven (thanks for that!). Na flink wat internetsites afgezocht te hebben en recensies te hebben gelezen, heb ik twee backpacks laten thuisbezorgen om te passen omdat ik uiteraard weer eens moeite had met kiezen… Ik heb uiteindelijk gekozen voor een donkergrijze 65L backpack van het merk Nomad, waar ik hopelijk al m’n spullen (vooral kleding waarschijnlijk) goed in kwijt kan!

Zoals jullie kunnen lezen zijn de belangrijkste, grote dingen voor mijn reis inmiddels geregeld. De komende twee weken zullen al een beetje in het teken staan van afscheid nemen. Zo zal ik komende week voor de laatste keer mensen gaan verblijden met belegde broodjes bij de Bakker Bart en volgende week voor de laatste keer kids vermaken in de speelopvang van het Prinses Máxima Centrum. Daarnaast ga ik volgende week voor de laatste keer oppassen, wat ik inmiddels al meer dan twee jaar iedere donderdagmiddag doe. Ik kijk er nu al naar uit om te zien hoe de kinderen zijn gegroeid en ontwikkeld als ik volgend jaar weer terugkom!

Inmiddels heb ik alweer een heel stuk getypt en is het tijd om deze blog af te sluiten. Ik vind het stiekem heel erg leuk om mijn verhalen op deze manier op te schrijven en te kunnen delen, dus hopelijk is het voor jullie ook leuk om te lezen. Mocht je vragen hebben of nieuwsgierig zijn naar bepaalde dingen die ik (nog) niet heb verteld, laat het me dan gerust weten! Ik vind het alleen maar leuk om te vertellen!

Veel liefs en tot snel!

Reacties

Reacties

André

Mooi hoor om ook langs deze weg deelgenoot te zijn van je voorbereidingen. Vroeger had je een dagboek of een journaal ( jour=dag!). Wellicht als je alles op een rij zet, zit er een boek in. Word je wellicht schrijver. Wie had dat kunnen denken. :)

Jorien

Wat een organisatie .... Wat doe je dat serieus en met een hoge betrokkenheid! Ik ben benieuwd naar je volgende blog ... je eerste ervaringen in het loslaten .... veel schrijfpapier!

Ivonne

Wat gaaf Emmalie! Pittig ook. 4 kids... toe maar. Het wordt vast een pracht ervaring! Ik volg graag je avonturen. Veel plezier met voorbereiden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active