Reisblog Emmalie - Au Pair Australië

REISKRIEBELS

Het is weer hoooog tijd voor een update vanuit Sydney! De maand oktober is inmiddels aangebroken en volgens mij begint het in Nederland al flink herfstig te worden… hier in Australië gaan de seizoenen natuurlijk precies andersom, best wel gek eigenlijk! Hier begint het langzaamaan op te warmen en wordt het lente. De kids hebben vorige week zelfs al een paar keer een duik genomen in het zwembad achter in de tuin (waar het voor mij overigens echt nog te koud voor is brrrr, ik wacht wel tot het 30 graden is). Ze hebben op dit moment twee weken voorjaarsvakantie en daar is nu de eerste week van voorbij. Zoals ik in mijn vorige blog schreef had ik deze eerste week vrij gekregen, super chill! De vakantieplannen waren al snel gemaakt en samen met drie andere Nederlandse meiden heb ik een week genoten in Melbourne. Daar hebben we een georganiseerde driedaagse tour over de Great Ocean Road en door de Grampians gedaan.

Op zaterdagmiddag vloog ik samen met Emma (ook Au Pair in Sydney) naar Melbourne en sliepen we in het All Nations backpackers hostel. Om te voorkomen dat we niet zouden kunnen slapen door snurkende mensen op een grote slaapzaal hadden we een vier persoonskamer geboekt, die we uiteindelijk maar met één ander meisje hoefden te delen. Dikke prima voor een nachtje dus! Het eerste dat ons opviel toen we die kamer binnenliepen was een half volle zak maltesers. Wie laat dat nou zo open staan op een hostel kamer? Dat vraagt er toch om om opgegeten te worden… gelukkig konden Emma en ik ons reeeedelijk goed inhouden, toch em?

Zondagochtend om half acht moesten we verzamelen om de hoek van het hostel om opgehaald te worden door onze tourguide. Ondanks dat we een van de laatsten waren die de bus instapten, bemachtigde ik de beste plek in de bus (schuin achter de chauffeur met ruimte om m’n benen uit te strekken en niemand voor me dus goed uitzicht op de weg, maximaal winnen!!). De groep bestond uit 24 mensen van uiteenlopende leeftijden en met verschillende reisverhalen. Op zondag stond de hele dag in het teken van de Great Ocean Road. Dit is een weg die dicht bij Melbourne begint en langs de zuidkust van Australië loopt. De weg is meer dan 240 kilometer lang en gewijd aan de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog en daarmee dus een oorlogsmonument. Op de route zijn we verschillende keren gestopt om prachtige uitzichten te bekijken, waaronder de bekende Twaalf Apostelen, een rotsformatie van kalkzandsteen in de zee (in werkelijkheid minder saai dan het klinkt!!). Ook hebben we een korte wandeling door de rainforest gedaan. Prachtig stukje natuur en weer compleet anders dan het strand en de zee. ’s Avonds sliepen we met de hele groep (op een paar oudjes na die een upgrade hadden naar een hotel) in het plaatsje Warrnambool aan het einde van de Great Ocean Road.

Op maandagochtend moesten we vroeg uit te veren en na een gezamenlijk ontbijt vervolgden we onze weg vanuit Warrnambool landinwaarts richting het Grampians National Park. Onderweg weer een paar keer gestopt voor mooie uitzichten en natuur, waar we nog een te schattige koala en een wallaby (lijkt op een kangoeroe, is het niet!) hebben gezien. In de middag stond er een pittige hike op de planning naar de top van de Pinnacle. Na een flink stuk klimmen, afzien, zweten en alles werden we op de top beloond met een adembenemend uitzicht. Aangezien het in Nederland inmiddels ochtend was, belde ik m’n vader op om hem mee te laten genieten. Toch wel bijzonder om met zo’n Australisch uitzicht aan je ontbijt te zitten in Nederland, of niet pap?

Dinsdag was het de derde en tevens laatste dag van de tour, die voornamelijk in het teken stond van terugrijden naar Melbourne. Maar gelukkig hebben we in de ochtend nog een aantal stops gemaakt onderweg waar we wederom konden genieten van prachtige uitzichten en stukjes natuur, waaronder een grote waterval. Rond het middaguur werd de groep opgesplitst omdat er een deel door ging reizen naar Adelaide en een deel terugging naar Melbourne, waaronder wij vieren.

De woensdag, donderdag en vrijdagochtend hadden we tijd om de stad Melbourne te leren kennen. Zoals iedere toerist dat doet, zochten we op internet naar de bezienswaardigheden van deze stad en maakten we een lijst met dingen die we wilden zien. Ondanks dat we maar twee dagen hadden, is het ons gelukt alles van ons lijstje af te strepen. Zo zijn we de woensdag begonnen met een free walking tour, waardoor we eigenlijk de belangrijkste dingen in de binnenstad al hadden gezien (Federation Square, St. Paul’s Cathedral, Flinders Street station). Na een picknick in de Queen Victoria Gardens hebben we een tour gedaan door de Royal Botanic Gardens en hebben we ’s avonds gegeten bij de Queen Victoria Night market. De donderdag begonnen we rustig met een wandeling langs de verschillende Street Art plekken, waar Melbourne bekend om staat. Begin van de middag pakten we de trein naar Brighton, waar de bekende gekleurde strandhuisjes (Bathing Boxes) staan. Na een volledige fotoshoot tussen alle andere toeristen stapten we voldaan de bus in naar St. Kilda, waar je na zonsondergang pinquïns kunt spotten als je geluk hebt. En dat hadden we! Op de meterslange pier met zo’n tweehonderd andere toeristen stonden we die schattige beestjes te bekijken. Er zouden maar iedere dag zoveel mensen naar je kijken als je thuis komt van een lange dag in de oceaan…

Als afsluiter van een prachtige week hebben we op vrijdagochtend onze beentjes even wat rust gegeven en een rondje gereden door de stad in de bekende Tram 35. Dit is een originele tram van vroeger die nu gebruikt wordt om toeristen de stad te laten zien, helemaal gratis en compleet met informatie door de intercom. Vrijdagmiddag landde ik samen met Emma voldaan op Sydney airport, wat stiekem best wel voelde als thuiskomen. Maar niet bang worden hoor, ik kom gewoon weer terug naar Nederland volgend jaar!

Door deze week in Melbourne heb ik helemaal de reiskriebels gekregen en kan ik eigenlijk niet meer wachten tot ik volgend jaar mag gaan reizen. De plannen krijgen steeds meer vorm en ook dat zorgt voor meer reiskriebels natuurlijk. Op dit moment is het plan om de tweede helft van februari naar Bali te gaan voor twee weken samen met Thirza, gevolgd door vier weken Nieuw-Zeeland met Thirza en m’n zus. Daar zijn inmiddels de vliegtickets en onze paars-groene campercar voor geboekt, yaaasss! Daarna zal ik zelf nog in vijf weken de oostkust van Australië gaan doen vanaf Sydney naar Cairns en zal ik op 13 mei terugvliegen naar Nederland om daar vervolgens op 14 mei te landen op Schiphol. Best concrete plannen dus al, maar eerste nog vier maanden genieten van mijn tijd als Au Pair bij het leukste en liefste gezin in Sydney!

Vergeet jezelf niet aan te melden voor de mailinglijst, mocht je dat nog niet gedaan hebben. En als er vragen zijn of je meer foto’s wil zien of verhalen wil horen, laat het me weten!

Heel veel liefs vanuit hier!

Manon

Wauw! Ik zie het helemaal voor me! Kan niet wachten je te zien in Nieuw-Zeeland!!!

Marina.

Meisje, wat mooi allemaal. Genieten (en ook nog werken) ten top!

Jorien

Heerlijk om je stijl van schrijven weer te lezen, sprankelend en informatief! Dank je wel lieve meid voor je mooie verhaal .... en het mee mogen 'reizen' ... het mee mogen leven op jouw levensreis!

André

Dag Em,
Natuurlijk een beetje jaloersmakend maar vooral goed om te zien dat je het goed hebt, dat je mensen ontmoet en dat je je ervaringen deelt.

Lotte

Klinkt geweeeeldig allemaal em!! Geniet!

Ada

Wat leuk om je te volgen. Wilbert en ik hebben héél lang geleden ook the great ocean road gereden. Tot Adelaid. Leuk om veel dingen weer voorbij te zien komen. Blijf lekker genieten ! x

Marijke

Hoi Emmalie, zo leuk weer om je verhaal te lezen??

Pim

Geweldig om te lezen! Nu al jaloers op al je leuke reisplannen!

Ine

Leuk dat je iedereen mee laat leven/lezen met je avonturen daar. Heb het goed en geniet !